آموزشی

مدیریت پیمان و پیمانکاری

تفاوت مدیریت پیمان و پیمانکاری در چیست؟ در این مقاله قصد داریم هر یک از اصطلاحات را به صورت ساده توضیح دهیم و سپس به تفاوت آن بپردازیم. مدیریت قرارداد روشی ساده برای انجام پروژه‌ها است که در آن کارفرما یک شخص حقیقی یا شرکتی را برای انجام کلیه وظایف مربوط به برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه‌ها انتخاب می‌کند. با این کار مواردی از قبیل نحوه اجرا، تعیین چارت سازمانی و استفاده از نقش‌های ویژه به شخص حقیقی یا حقوقی واگذار می‌شود و کارفرما وظایف را به این اداره منتقل می‌کند؛ بنابراین مدیریت پیمان آسان نیست و هنگام انعقاد قرارداد باید بندهای عمومی و خصوصی برای تأمین حقوق طرفین درج شود.

تفاوت مدیریت پیمان و پیمانکاری چیست؟

مدیریت پیمان پروژه‌های عمرانی شامل مدیریت قرارداد پروژه‌های عمرانی با توجه به مسائلی مانند پیچیدگی‌های فنی و مدیریتی، تنوع تخصص‌های موردنیاز، نیاز به هماهنگی بین مراحل طراحی معماری، ساخت‌وساز و تأسیسات و شرایط بهره برداری، حجم زیاد فعالیت‌های بسیاری از افراد، سازمان‌ها و صنایع درگیر در پروژه از جمله سخت‌ترین و پیچیده‌ترین پروژه‌های صنعتی است.

اصطلاحات مدیریت پیمان و پیمانکاری اغلب اشتباه گرفته می‌شوند یا به جای یکدیگر استفاده می‌شوند؛ اما در واقع هر یک مراحل مختلفی از فرایند کلی قرارداد را نشان می‌دهند. به بیان ساده‌تر، مدیریت پیمان کاری است که قبل از امضای قرارداد انجام می‌شود. همچنین، پیمانکاری شامل تمام کارهای انجام شده پس از امضای قرارداد می‌شود تا اطمینان حاصل شود که محصولات تحویلی و مهلت‌های مشخص شده در قرارداد رعایت شده است.

تفاوت مدیریت پیمان با پیمانکاری

  1. تعریف مدیریت پیمان

متخصصان مسئول مدیریت قراردادهای شرکت، کار خود را بر برنامه‌ریزی و اجرای قراردادها متمرکز می‌کنند. فرایند برنامه‌ریزی اغلب شامل یافتن شرکای قراردادی است. به‌ عنوان‌ مثال، از طریق ارسال درخواست این کار انجام می شود. همچنین، آن‌ها به مدیران قرارداد کمک می‌کنند تا جزئیات ترتیبات قرارداد را دریافت کنند و با شرکای مربوطه برای مذاکره در مورد عناصر قرارداد مانند قیمت، زمان‌بندی تحویل و انتظارات عملکرد کار کنند.

اگرچه این جنبه از چرخه قرارداد با توجه به کلمه مدیریت ظاهراً عمدتاً اداری است، اما نیازمند استراتژی و زیرکی تجاری زیادی است. قراردادهای قانونی برای موفقیت مالی بسیاری از شرکت‌ها ضروری است؛ بنابراین یافتن شرکای مناسب و عقد قراردادهای منصفانه مهم است.

یافتن بهترین شیوه‌ها برای توسعه برنامه مدیریت پیمان

ایجاد و پیروی از یک برنامه مدیریت پیمان قوی، تیم شما را در موقعیت خوبی برای مدیریت موفقیت‌آمیز هر قرارداد جدید در طول چرخه عمر قرارداد قرار می‌دهد. این سند رسمی باید به تفصیل شرح دهد که در طول مدت توافق از هر دو طرف انتظار می‌رود تا نقض احتمالی قرارداد یا سایر مواردی که منجر به شکست طرفین در اجرای تعهدات قراردادی خود می‌شود محدود شود. هنگام تدوین یک برنامه مدیریت پیمان، پنج روش زیر را در نظر بگیرید:

  1. موارد قابل تحویل را مشخص کنید
  2. یک جدول زمانی دقیق را وارد کنید
  3. امور مالی را مرتب کنید
  4. کار را برنامه‌ریزی کنید
  5. خطرات را پیش‌بینی کنید
  1. تعریف پیمانکاری

پیمانکاری در یک تعریف ساده و کوتاه به کلیه خدمات مربوط به ساخت‌وساز ساختمان‌های مسکونی، تجاری یا صنعتی اطلاق می‌شود. در این پروژه شرکت یا فرد، فرایند خرید مصالح، حمل‌ونقل به قسمت‌های مختلف، مراحل ساخت و اجرای کامل پروژه را طبق قراردادهای دولتی و خصوصی انجام می‌دهد.

آنچه در تنظیم قراردادهای قراردادی مهم است احساس مسئولیت و تعهد به کلیه مفاد قرارداد است. در قرارداد پیمانکاری، کارفرما همه چیز را به پیمانکار می‌سپارد و انتظار دارد با مدیریت بودجه مالی و برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای کلیه کارها، بتواند پروژه را در زمان مشخص شده به اتمام برساند.

مثال‌هایی از انواع قراردادهای پیمانکاری ساختمان:

  • قرارداد پیمانکاری اسکلت بتنی یا فلزی
  • قرارداد پیمانکاری سفت‌کاری
  • قرارداد پیمانکاری گچ‌کاری
  • قرارداد پیمانکاری سقف کاذب
  • قرارداد پیمانکاری نمای ساختمان
  • قرارداد برق‌کاری ساختمان
  • قرارداد پیمانکاری کاشی‌کاری
  • و موارد دیگر.

 

سخن پایانی

به صورت کلی در مورد تفاوت مدیریت پیمان و پیمانکاری می‌توان گفت که در مدیریت پیمان، مدیر پروژه درصدی از هزینه‌های ساخت را که در شروع کار به توافق رسیده است را به‌عنوان حق‌الزحمه دریافت می‌کند. البته در این میان به بعضی از هزینه‌های انجام شده، درصدی به شخص تعلق نمی‌گیرد که در این صورت باید در بخش شرایط خصوصی گفته شود. البته برای اطمینان خاطر کارفرما، در هر بار پرداخت به شخص درصدی را به‌عنوان حسن انجام کار کم کرده و بعد از قرارداد و در پایان دوره به او تحویل می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *